• Contenu
  • Menu
  • Recherche
  • Pied de page

Ministère
de la culture

Menu

  • Retour

    Actualités

    Voir tout
    • À la Une
    • Dossiers
  • Retour

    Nous connaître

    Voir tout
    • Rachida Dati, ministre de la Culture
    • Découvrir le ministère

      Voir tout
      • Organisation du ministère
      • Histoire du ministère
      • Événements nationaux
      • Protections, labels et appellations
      • Le budget du ministère de la Culture
    • Emploi et formation

      Voir tout
      • Emploi - Apprentissage
      • Concours et examens professionnels
      • Le répertoire des métiers
      • Les agents témoignent
      • Service civique
      • Formations professionnelles
  • Aides & démarches
  • Retour

    Documentation

    Voir tout
    • Rechercher une publication
    • Statistiques ministérielles de la Culture
    • Bases de données
    • Sites internet et multimédias
    • Répertoire des ressources documentaires
  • Événements nationaux
  • Régions

    • Drac Auvergne - Rhône-Alpes
    • Drac Centre-Val de Loire
    • Dac Guadeloupe
    • DRAC Île-de-France
    • Drac Normandie
    • Drac Occitanie
    • Mission aux affaires culturelles de Polynésie Française
    • Drac Bourgogne-Franche-Comté
    • Drac Corse
    • DCJS Guyane
    • DAC Martinique
    • DRAC Nouvelle-Aquitaine
    • Dac de La Réunion
    • Drac Provence-Alpes-Côte d'Azur
    • Drac Bretagne
    • Drac Grand Est
    • Drac Hauts-de-France
    • DAC Mayotte
    • Mission aux affaires culturelles de Nouvelle-Calédonie
    • Drac Pays de la Loire
    • Mission aux Affaires Culturelles de Saint-Pierre-et-Miquelon
  • Secteurs & métiers

    • Archéologie
    • Architecture
    • Archives
    • Arts plastiques
    • Audiovisuel
    • Cinéma
    • Danse
    • Design
    • Industries culturelles et créatives
    • Livre et lecture
    • Métiers d'art
    • Mode
    • Monuments & Sites
    • Musées
    • Musique
    • Photographie
    • Presse écrite
    • Théâtre, spectacles

    Politiques publiques

    • Circulation des biens culturels
    • Conservation-restauration
    • Culture et territoires
    • Développement culturel
    • Education artistique et culturelle
    • Éducation aux médias et à l'information
    • Egalité et diversité
    • Enseignement supérieur et Recherche
    • Ethnologie de la France
    • Europe et international
    • Innovation numérique
    • Inventaire général du patrimoine
    • Langue française et langues de France
    • Mécénat
    • Patrimoine culturel immatériel
    • Sciences du patrimoine
    • Sécurité - Sûreté
    • Transition écologique
  1. Conseil supérieur de la propriété littéraire et artistique (CSPLA)
  2. Travaux et publications du CSPLA
  3. Missions du CSPLA
  4. Providing a secure legal framework to free up the use of tokens
Conseil supérieur de la propriété littéraire et artistique (CSPLA)

Menu

  • Fonctionnement du CSPLA
  • Retour

    Travaux et publications

    Voir tout
    • Séances plénières
    • Commissions spécialisées
    • Compte-rendus de missions
    • Rapports d'activité
  • Actualité du CSPLA

Mission report on non-fungible tokens (NFT) of the High Council For Literary And Artistic Property

The mission's objective is to identify the main points of the technical and legal framework of NFTs and the issues at stake for the various cultural sectors. Indeed, all sectors will eventually be affected: from graphic arts to cinema, from publishing to music, and the private sector as well as the public sector. The valuable contributions of the many people interviewed and the tireless and decisive work of the rapporteur enabled this initial assessment and the accompanying recommendations to be drawn up.

Parution le 30 sept. 2022

  • Publication

 

A new and complex technological instrument, subject to ongoing innovation, the non-fungible token is difficult to describe with any accuracy, although its characteristics make it similar to a rights certificate.

In concrete terms, the acquisition of a non-fungible token involves acquiring a token registered on the blockchain associated with a "smart contract" that refers to a digital file (image, sound, video, etc.).

In law, the NFT remains very difficult to qualify with precision. It is not quite the same as a token as defined by the Monetary and Financial Code, although certain characteristics justify its being treated as such for the application of tax or financial rules, nor, with certain exceptions, as a work of art within the meaning of the Intellectual Property Code, its smart contract cannot, given the state of observable technical capacities, contain the underlying file in the blockchain at a reasonable cost, nor a certificate of authenticity, in the absence of any third party verifying the authenticity of the associated file or its authorship. The mission proposes to consider it as a title to the token registered in the blockchain. This may be associated with other rights over the digital file to which it refers. The object, nature, and scope of these rights vary according to the intention of the issuer as expressed by the technical and possibly legal choices associated with the smart contract.

Non-fungible tokens present many use cases, representing an opportunity for the cultural sector as a whole.

Indeed, the main characteristic of the NFT, which is to create a form of property in a digital universe characterised by the potential for infinite reproduction of works, makes it a technology favoured by digital artists, who are often exposed to copying and even plagiarism on the Internet.

However, the cultural uses of NFTs are not limited to digital art. In the film, music, publishing, photography, and audiovisual sectors, for museums and public cultural institutions, NFTs are likely to enable better promotion of cultural products to new audiences. They are also likely to strengthen communities of use, thus offering the sector new sources of revenue, generating new creative potential.

To take full advantage of this, however, a number of thorny legal and technical issues need to be clarified, particularly in the field of intellectual property, against a speculative and uncertain financial backdrop that may blur the prospects for development in culture.

 

Chargement du Tweet <p>&nbsp;</p> : Publication <p>&nbsp;</p> sur X

Providing a secure legal framework to free up the use of tokens (.pdf)

pdf - 2 Mo - Ce document n'est pas conforme aux règles d'accessibilités (RGAA)

Partager la page

  • Partager sur Facebook
  • Partager sur X
  • Partager sur Linkedin
  • Partager sur Instagram

A consulter également :

Mission du CSPLA sur les jetons non fongibles…

Communiqué de presse sur la publication du rapport…

Arts plastiques

Abonnez-vous à notre lettre d’information

Vous décidez des envois que vous voulez recevoir… Ou arrêter. Votre adresse email ne sera bien sûr jamais partagée ou revendue à des tiers.

S'abonner

Suivez-nous
sur les réseaux sociaux

  • x
  • linkedin
  • facebook
  • instagram
  • youtube

  • Séances plénières
  • Commissions spécialisées
  • Compte-rendus de missions
  • Rapports d'activité

Ministère
de la culture

  • legifrance.gouv.fr
  • info.gouv.fr
  • service-public.fr
  • data.gouv.fr
  • Contact
  • Mentions légales
  • Accessibilité : partiellement conforme
  • Politique générale de protection des données
  • Politique d’utilisation des témoins de connexion (cookies)
  • Plan du site

Sauf mention contraire, tous les contenus de ce site sont sous licence etalab-2.0