• Contenu
  • Menu
  • Recherche
  • Pied de page

Ministère
de la culture

Actualités

Publié le 3 Jun 2014

Menu

  • Retour

    Actualités

    Voir tout
    • À la Une
    • Dossiers
  • Retour

    Nous connaître

    Voir tout
    • Rachida Dati, ministre de la Culture
    • Découvrir le ministère

      Voir tout
      • Organisation du ministère
      • Histoire du ministère
      • Événements nationaux
      • Protections, labels et appellations
      • Le budget du ministère de la Culture
    • Emploi et formation

      Voir tout
      • Emploi - Apprentissage
      • Concours et examens professionnels
      • Le répertoire des métiers
      • Les agents témoignent
      • Service civique
      • Formations professionnelles
  • Aides & démarches
  • Retour

    Documentation

    Voir tout
    • Rechercher une publication
    • Statistiques ministérielles de la Culture
    • Bases de données
    • Sites internet et multimédias
    • Répertoire des ressources documentaires
  • Événements nationaux
  • Régions

    • Drac Auvergne - Rhône-Alpes
    • Drac Centre-Val de Loire
    • Dac Guadeloupe
    • DRAC Île-de-France
    • Drac Normandie
    • Drac Occitanie
    • Mission aux affaires culturelles de Polynésie Française
    • Drac Bourgogne-Franche-Comté
    • Drac Corse
    • DCJS Guyane
    • DAC Martinique
    • DRAC Nouvelle-Aquitaine
    • Dac de La Réunion
    • Drac Provence-Alpes-Côte d'Azur
    • Drac Bretagne
    • Drac Grand Est
    • Drac Hauts-de-France
    • DAC Mayotte
    • Mission aux affaires culturelles de Nouvelle-Calédonie
    • Drac Pays de la Loire
    • Mission aux Affaires Culturelles de Saint-Pierre-et-Miquelon
  • Secteurs & métiers

    • Archéologie
    • Architecture
    • Archives
    • Arts plastiques
    • Audiovisuel
    • Cinéma
    • Danse
    • Design
    • Industries culturelles et créatives
    • Livre et lecture
    • Métiers d'art
    • Mode
    • Monuments & Sites
    • Musées
    • Musique
    • Photographie
    • Presse écrite
    • Théâtre, spectacles

    Politiques publiques

    • Circulation des biens culturels
    • Conservation-restauration
    • Culture et territoires
    • Développement culturel
    • Education artistique et culturelle
    • Éducation aux médias et à l'information
    • Egalité et diversité
    • Enseignement supérieur et Recherche
    • Ethnologie de la France
    • Europe et international
    • Innovation numérique
    • General inventory of cultural heritage
    • Langue française et langues de France
    • Mécénat
    • Patrimoine culturel immatériel
    • Sciences du patrimoine
    • Sécurité - Sûreté
    • Ecological transition
  1. Mécénat
  2. ARTICLES A LA UNE
  3. The Eurockéennes de Belfort, a multifaceted project
Mécénat

Menu

  • Retour

    Le ministère de la Culture et le mécénat

    • Un cadre unique pour le mécénat en France
    • Un réseau pour conseiller et orienter

      Voir tout
      • Un service dédié : la mission du mécénat et ses contacts
      • Les correspondants mécénat
      • Les pôles mécénat régionaux (PMR)
    • Des événements pour favoriser les rencontres
    • Les distinctions pour remercier les mécènes et donateurs de la Culture
    • Documentation
  • Retour

    Entreprises

    Voir tout
    • Le régime fiscal général
    • Des avantages supplémentaires pour la culture
    • Le mécénat en nature ou en compétences
    • Le mécénat des entreprises françaises à l'étranger
    • Comparaisons internationales
    • Parrainage
    • Modèles de conventions
  • Retour

    Particuliers

    Voir tout
    • Le régime fiscal
    • Des mesures pour favoriser les dons des particuliers
    • Des avantages supplémentaires pour la culture
    • Comparaisons internationales
  • Retour

    Fondations et fonds de dotation

    Voir tout
    • Les fondations
    • Les fonds de dotation
    • Comparaisons internationales
  • Actualités
  • FR - Français
  • EN - English
  • DE - Deutsche
  • ES - Español
  • AR - عرب
  • ZH - 中国人

The Eurockéennes de Belfort, a multifaceted project

Anchored in the Territory of Belfort, the Eurockéennes music festival, which celebrated its 33rd edition from 29 June to 2 July 2023, has established itself since 1989 as a field of experimentation and innovation in favour of access to culture for all, respecting the environment, while being a precursor of cultural patronage.

Published on 3 Jul 2023

  • Actualité
  • France métropolitaine
  • Mécénat
  • Transition écologique
  • Musique
  • Tous publics
Zélie Noreda

Patronage at the heart of the collective and solidarity project

Supported by the non-profit association Music territory, the Eurockéennes festival belfort was born under the impetus of the Departmental Council and, since 1992, has associated the regional economic fabric, affirming its associative values under the banner «Eurocks Solidaires»: citizenship, accessibility, environment and prevention.

A club of local and committed patrons 

Since 2003, when the Aillagon Law was promulgated, the network has been structured. Today, nearly 150 companies are gathered in a club of patrons, which contributes more than 20% to the budget of the festival. Strong ties have been forged with major patrons: Crédit Agricole, Optymo, Mercedes… but also with smaller local businesses, which contribute to make their territory live by making a donation, even a few thousand euros.

Frédéric Adam
Head of the Partnership Division

“The Aillagon law gave the Territoire de Musiques association the opportunity to structure and boost a Patrons Club around artistic and solidarity projects of the Eurockéennes de Belfort. Today, more than 140 member companies of the Patrons' Club contribute to the festival’s reputation thanks to their loyal support."

 

A controlled ecological footprint

Located on the Malsaucy peninsula, a protected natural site, the Eurockéennes Festival was quickly committed to encouraging sustainable mobility, reducing plastic use and energy consumption, and promoting waste management.

These principles have found concrete applications, starting in the negotiations with the partners: when Vittel was excluded from the festival for lack of offering an alternative to plastic water bottles (the festival has since installed water fountains with Contigo), Coca-Cola followed the festival’s approach by offering aluminium cans). From 100,000 plastic bottles distributed and sold in 2015, the festival reduced its consumption to 62,000 bottles in 2018 and 15,662 bottles in 2019.

In terms of CO2 emissions (more than three-quarters of a festival’s greenhouse gas emissions are related to transport), Eurockéennes raise festival-goers' awareness of soft mobility thanks to a partnership with the SNCF and the association «Uni Vers Selle», which provides free and secure bicycle parking.

As for the reduction and recovery of waste (about 160 tons of waste produced during the last edition, 9% less than the year before), 120 people work in rotation in two recycling stations, operating 12 hours a day. Since 2012, in partnership with the Departmental House of the Environment, bio-waste is methanized in bio gas, allowing the creation of electricity.

 

A precursor festival for the accessibility of people with disabilities

First festival to have signed the Accessibility Charter in 2013 with Marie-Arlette Carlotti, then Minister for Persons with Disabilities, the Eurockéennes continuously develop the devices to facilitate the reception of disabled people (rest areas, charging stations, adapted treatments, magnetic loops, adapted signage, Braille programmes, etc.)

A campaign of crowdfunding has also allowed the purchase of 2 joëlettes (single-wheel off-road chair), allowing outings on the festival site with the help of accompanists from the SINAPS association. In 2016, a further step was taken with the creation of the ALL ACCESS spaces – supported by the Delfingen Foundation and EDF – abolishing the boundaries between disabled and able-bodied people on the festival. Other philanthropic initiatives: General Electric volunteers accompany people with disabilities during concerts.

 

A few figures

Between 120 and 140,000 festival-goers by edition

€10 million of budget per year

20% financed thanks to patronage

€11.5 million in economic benefits each year for the territory

6 tonnes of food waste collected produce (via methanation) the green electricity needed for a concert on the «Greenroom».

Partager la page

  • Share on Facebook
  • Partager sur X
  • Share on Linkedin
  • Partager sur Instagram

Abonnez-vous à notre lettre d’information

Vous décidez des envois que vous voulez recevoir… Ou arrêter. Votre adresse email ne sera bien sûr jamais partagée ou revendue à des tiers.

S'abonner

Suivez-nous
sur les réseaux sociaux

  • x
  • linkedin
  • facebook
  • instagram
  • youtube

  • Un cadre unique pour le mécénat en France
  • Un réseau pour conseiller et orienter
  • Des événements pour favoriser les rencontres
  • Les distinctions pour remercier les mécènes et donateurs de la Culture
  • Documentation

  • Le régime fiscal général
  • Des avantages supplémentaires pour la culture
  • Le mécénat en nature ou en compétences
  • Le mécénat des entreprises françaises à l'étranger
  • Comparaisons internationales
  • Parrainage
  • Modèles de conventions

  • Le régime fiscal
  • Des mesures pour favoriser les dons des particuliers
  • Des avantages supplémentaires pour la culture
  • Comparaisons internationales

  • Les fondations
  • Les fonds de dotation
  • Comparaisons internationales

Ministère
de la culture

  • Contact
  • Mentions légales
  • Accessibilité : partiellement conforme
  • Politique d’utilisation des témoins de connexion (cookies)
  • Politique générale de protection des données

Sauf mention contraire, tous les contenus de ce site sont sous licence etalab-2.0