• Go directly to the navigation
  • Go directly to content
  • Go directly to the search
  • youtube
  • Flux
  • FR
  • EN
  • DE
  • ES
  • AR
  • ZH
Ministère de la culture
    • News
      • News
      • À la Une
      • Dossiers
        • Support Culture Ukraine: Ministry of Culture mobilizes
        • France Relance : Redynamiser notre modèle culturel
        • Cultural Olympiad
        • 264 projets pour des Mondes nouveaux
        • Cultural and creative industries acceleration strategy
        • États généraux des festivals : un modèle à réinventer
      • National Events
    • Know us
      • Know us
      • Rima Abdul Malak, Minister of Culture
      • The Minister’s Office
      • Discover the Department
        • Organisation du ministère
        • Histoire du ministère
        • National Events
      • Employment and training
        • Employment - Apprenticeship
        • Competitions and professional examinations
        • The Trades Directory
        • Officers testify
        • Civic service
        • Vocational training
    • Aids & Procedures
      • Aids & Procedures
      • Aides, démarches et subventions
      • Appels à projets et à candidatures
        • Appels à projets du ministère de la Culture
        • Appels à projets des partenaires (opérateurs, organismes labellisés ou subventionnés)
      • Public procurement
      • Protections, labels and names
      • COVID-19 : questions-réponses du ministère de la culture
    • Documentation
      • Documentation
      • Rechercher une publication
      • Bases de données
      • Websites and multimedia
      • Répertoire des ressources documentaires
      • Drac Auvergne - Rhône-Alpes
      • Drac Bourgogne-Franche-Comté
      • Drac Bretagne
      • Drac Centre-Val de Loire
      • Drac Corse
      • Drac Grand Est
      • Dac Guadeloupe
      • DCJS Guyane
      • Drac Hauts-de-France
      • Drac Île-de-France
      • DAC Martinique
      • DAC Mayotte
      • Drac Normandie
      • DRAC Nouvelle-Aquitaine
      • Mission aux affaires culturelles de Nouvelle-Calédonie
      • Drac Occitanie
      • Dac de La Réunion
      • Drac Pays de la Loire
      • Mission aux affaires culturelles de Polynésie Française
      • Drac Provence-Alpes-Côte d'Azur
      • Mission aux Affaires Culturelles de Saint-Pierre-et-Miquelon
        • Architecture
        • Archives
        • Archaeology
        • Plastic arts
        • Audiovisual
        • Cinema
        • Dance
        • Design
        • Cultural and creative industries
        • Book and Reading
        • Mode
        • Monuments & Sites
        • Music
        • Museums
        • Crafts
        • Photography
        • Press
        • Theatre, shows
        • Movement of cultural goods
        • Conservation-restoration
        • Culture and territories
        • Cultural development
        • Arts and cultural education
        • Media and information education
        • Equality and diversity
        • Higher Education and Research
        • Ethnology of France
        • Studies and statistics
        • Europe and international
        • Digital innovation
        • French and French languages
        • Patronage
        • Intangible cultural heritage
        • Heritage sciences
        • Security - Safety
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • youtube Youtube
    • Soundcloud
    • Linkedin
    • Flux Flux de dépêches
      • Drac Auvergne - Rhône-Alpes
      • Drac Centre-Val de Loire
      • Dac Guadeloupe
      • Drac Île-de-France
      • Drac Normandie
      • Drac Occitanie
      • Mission aux affaires culturelles de Polynésie Française
      • Drac Bourgogne-Franche-Comté
      • Drac Corse
      • DCJS Guyane
      • DAC Martinique
      • DRAC Nouvelle-Aquitaine
      • Dac de La Réunion
      • Drac Provence-Alpes-Côte d'Azur
      • Drac Bretagne
      • Drac Grand Est
      • Drac Hauts-de-France
      • DAC Mayotte
      • Mission aux affaires culturelles de Nouvelle-Calédonie
      • Drac Pays de la Loire
      • Mission aux Affaires Culturelles de Saint-Pierre-et-Miquelon
      • Architecture
      • Archives
      • Archaeology
      • Plastic arts
      • Audiovisual
      • Cinema
      • Dance
      • Design
      • Cultural and creative industries
      • Book and Reading
      • Mode
      • Monuments & Sites
      • Music
      • Museums
      • Crafts
      • Photography
      • Press
      • Theatre, shows
      • Movement of cultural goods
      • Conservation-restoration
      • Culture and territories
      • Cultural development
      • Arts and cultural education
      • Media and information education
      • Equality and diversity
      • Higher Education and Research
      • Ethnology of France
      • Studies and statistics
      • Europe and international
      • Digital innovation
      • French and French languages
      • Patronage
      • Intangible cultural heritage
      • Heritage sciences
      • Security - Safety
Chargement
Museums

Les musées en France

Museums

Les musées en France

Arnaudin Félix, Châtaignier du Lep et sarcleuses - Sabres (Landes) (Titre attribué avec Marie et Jeanne Sentucq), gélatino-bromure d'argent verre, négatif, 3 avril 1908, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010
Arnaudin Félix, Châtaignier du Lep et sarcleuses - Sabres (Landes) (Titre attribué avec Marie et Jeanne Sentucq), gélatino-bromure d'argent verre, négatif, 3 avril 1908, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010
Rubriques
  • Les musées en France
    Retour
    • Les musées en France
      • The museums of France
        The museums of France
        • What is a museum in France?
        • A little history
        • The network of museums in France
        • National Museums: The Network of Museums with National Collections
        • Muséofile, le répertoire des musées de France
        • Sites Internet des musées de France
        • Dico des musées
      • The policies of museums in France
        The policies of museums in France
        • The museum service of France
        • Symposia and Study Days of Museums in France
        • Promoting gender equality in museums in France
        • Exhibitions of national interest
        • Public policy
        • Free permanent collections for 18-25 year olds in national museums
        • Museums of the 21st century
      • Collections of museums in France
        Collections of museums in France
        • The life of collections
        • Discover the collections
        • Mona Lisa, collective catalogue of collections of museums in France
        • Extra-western collections held in museums in France
  • Training and careers in museums
    Retour
    • Training and careers in museums
      • Les métiers des musées
      • Educational and research institutions
      • The training offer of the French Museum Service
  • Pour les professionnels
    Retour
    • Pour les professionnels
      • Build a museum
        Build a museum
        • Create a museum
        • Conduct a museum architectural project
        • Climate management
        • Manage lighting
        • Manage furniture and equipment
      • Preserve and manage collections
        Preserve and manage collections
        • Manage collections
        • Document and archive in museums
        • Computerizing the collections of a museum in France
        • Numériser les collections
      • Making collections accessible to the public
        Making collections accessible to the public
        • Ensure digital dissemination of collections
        • Mediate with visitors
      • Network
        Network
        • Les réseaux professionnels des musées de France
        • Symposia and Study Days of Museums in France
        • Research aids for museum professionals
        • Human and social sciences publication portals at the service of museums in France
      • Assurer la sécurité et la sûreté
      • Foire aux questions pour les professionnels des musées de France
  • News
    Retour
    • News
      • Blog Joconde
      • Digital Collections Dissemination Office Newsletter
  1. Museums
  2. Les musées en France
  3. Collections of museums in France
  4. Discover the collections
  5. Félix Arnaudin and Grande-Lande

Félix Arnaudin and Grande-Lande

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on Linkedin
  • More...
Écouter
  • Museums, exhibition venues
  • - France as a whole -
  • All audiences

Simon dit Félix Arnaudin (Labouheyre, 1844 – Labouheyre, 1921) devoted more than forty years of his life to photographing the evolution of his native region: Grande-Lande or Haute-Lande. Here is a discovery through the collections of the Aquitaine Museum in Bordeaux, online on Mona Lisa, the collective catalogue of museums.

Credits: this content was originally published on the Mona Lisa website. It was established in 2013 by Catherine Vigneron and Marie-Christine Hervé of the Aquitaine Museum in Bordeaux and Mathilde Huet of the French Museum Service. The museum’s records are online on POP, an open heritage platform. The content was updated in November 2022 by Elsa Tilly, in charge of computerizing the collections at the Aquitaine Museum.

The work of a lifetime

Carte des Pays des Landes de Gascogne
autoportrait de Félix Arnaudin, appuyé sur un chêne
autoportrait de Félix Arnaudin, appuyé sur un chêne
autoportrait de Félix Arnaudin, appuyé sur un chêne

Simon dit Félix Arnaudin (Labouheyre, 1844 – Labouheyre, 1921) devoted more than forty years of his life to photographing the evolution of his native region: Grande-Lande or Haute-Lande.

Discover the arnaudin collection on Mona Lisa

A landscape transformed in half a century

A gauche, croix dans la lande à Morcenx, 4e quart 19e siècle - à droite, croix de bénédiction du bétail, à Liposthey, 1er quart 20e siècle
A gauche, croix dans la lande à Morcenx, 4e quart 19e siècle - à droite, croix de bénédiction du bétail, à Liposthey, 1er quart 20e siècle
A gauche, croix dans la lande à Morcenx, 4e quart 19e siècle - à droite, croix de bénédiction du bétail, à Liposthey, 1er quart 20e siècle

The law of 19 June 1857 on the reorganization and cultivation of the Landes de Gascogne imposed, for sanitary but above all economic and speculative reasons, a massive afforestation in maritime pines which, in half a century, led to the present appearance of the landes forest. But the main purpose of this law was primarily to clean up and populate this wetland and desert region.

Arnaudin Félix, Pins de Goudeux (Titre attribué), gélatino-bromure d'argent, verre, négatif, entre 1884 et 1920, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010 - utilisation soumise à autorisation
Arnaudin Félix, Pins de Goudeux (Titre attribué), gélatino-bromure d'argent, verre, négatif, entre 1884 et 1920, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010 - utilisation soumise à autorisation
Arnaudin Félix, Pins de Goudeux (Titre attribué), gélatino-bromure d'argent, verre, négatif, entre 1884 et 1920, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010 - utilisation soumise à autorisation

Certainly, the spiked pines and thelogging existed since antiquity, but their production remained limited. Through his artistic and ethnographic approach, Arnaudin intended to safeguard the landscapes of Grande-Lande while reforestation made them disappear for fifty years.

Arnaudin Félix, Janquillet - Escource (Landes) (Titre attribué), gélatino-bromure d'argent, verre, négatif, 5 février 1909, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010 - utilisation soumise à autorisation
Arnaudin Félix, Janquillet - Escource (Landes) (Titre attribué), gélatino-bromure d'argent, verre, négatif, 5 février 1909, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010 - utilisation soumise à autorisation
Arnaudin Félix, Janquillet - Escource (Landes) (Titre attribué), gélatino-bromure d'argent, verre, négatif, 5 février 1909, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010 - utilisation soumise à autorisation

The country "scorned"

If other artists before him have interested in this regionArnaudin, in 1874, as a true collector of information, criss-crossed this «disdained» country in the wide stretches of moorland, heather and lagoons.

Arnaudin Félix, Lagune - La Bruze (Commensacq) (Titre attribué), collodion verni, verre, négatif, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010
Arnaudin Félix, Lagune - La Bruze (Commensacq) (Titre attribué), collodion verni, verre, négatif, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010
Arnaudin Félix, Lagune - La Bruze (Commensacq) (Titre attribué), collodion verni, verre, négatif, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010

A universe gone and probably idealized

The 1026 negatives on the POP platform (out of 3230 kept at the Aquitaine Museum) bring back to life a lost and undoubtedly idealized universe. Besides the landscapes, the glass plates present various agropastoral activities of which the waders ; views of airials (land located outside the villages, herbaceous and planted with some oaks) and animal parks ; traditional habitats such as timber frame and awning houses, or the bordes (huts with thatched roofs); religious monuments such as churches and the votive fountains, or civil works such as pendulum shaft.

Arnaudin Félix, Borde (Titre attribué), gélatino-bromure d'argent, verre, négatif, 9 août 1882, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010
Arnaudin Félix, Borde (Titre attribué), gélatino-bromure d'argent, verre, négatif, 9 août 1882, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010
Arnaudin Félix, Borde (Titre attribué), gélatino-bromure d'argent, verre, négatif, 9 août 1882, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010

The human in the landscape

Composing like a painter, the photographer always puts the inhabitants at the heart of these landscapes and also realizes many portraits family or friends. It designates each image with topographical and toponymic precision, and with technical indications of light, orientation and plate pattern.

Arnaudin Félix, Châtaignier du Nan et sarcleuses - Le Nan (Sabres) (Titre attribué avec Céline Labat, Jeanne Labat, Marie Labat, Marie Sentorens), plaque de verre, 3 avril 1908, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010
Arnaudin Félix, Châtaignier du Nan et sarcleuses - Le Nan (Sabres) (Titre attribué avec Céline Labat, Jeanne Labat, Marie Labat, Marie Sentorens), plaque de verre, 3 avril 1908, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010
Arnaudin Félix, Châtaignier du Nan et sarcleuses - Le Nan (Sabres) (Titre attribué avec Céline Labat, Jeanne Labat, Marie Labat, Marie Sentorens), plaque de verre, 3 avril 1908, Bordeaux, musée d'Aquitaine © Société Tribvn 2009-2010

Past and modern

To faithfully return the past of his region, Arnaudin used photography, one of the most modern inventions of his time, from which he followed the technical evolutions, passing from plates to collodion to those at the gelatinbromide. Indeed, his work of memory can be compared with that of his exact contemporary, Eugene Atget (born in Libourne) who photographed, at the same time, an endangered «old Paris».

ATGET Eugène (dit), Ancien passage des Singes, menant Rue Vieille-du-Temple, côté rue des Guillemites (4ème arrondissement, Paris), tirage photographique, entre 1906 et 1916, Paris, musée Carnavalet © musée Carnavalet / Roger -Viollet - utilisation soumise à autorisation
ATGET Eugène (dit), Ancien passage des Singes, menant Rue Vieille-du-Temple, côté rue des Guillemites (4ème arrondissement, Paris), tirage photographique, entre 1906 et 1916, Paris, musée Carnavalet © musée Carnavalet / Roger -Viollet - utilisation soumise à autorisation
ATGET Eugène (dit), Ancien passage des Singes, menant Rue Vieille-du-Temple, côté rue des Guillemites (4ème arrondissement, Paris), tirage photographique, entre 1906 et 1916, Paris, musée Carnavalet © musée Carnavalet / Roger -Viollet - utilisation soumise à autorisation

The work of Jean-Marie Paul Dourthe, nephew of Arnaudin

The fund also reveals 252 stereoscopic glass plates of Jean-Marie Paul Dourthe, nephew of Arnaudin and legatee of his photographic work. It is a valuable testimony to the Eastern campaign waged by France against the Austro-Hungarian Empire from 1916 to 1919. Dourthe left views immortalizing especially the shores of the Dardanelles and the Bosphorus, the ancient monuments of Athens, Thessaloniki and some mosques of Constantinople.

À consulter également

  • Site du musée d'Aquitaine
  • FR
  • EN
  • DE
  • ES
  • AR
  • ZH
Follow us
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • youtube Youtube
  • Soundcloud
  • Linkedin
  • Flux Flux de dépêches
Subscribe to our Newsletters

Contact

Acceo, accessibilité téléphonique aux personnes sourdes et malentendantes
Ministère de la Culture
182 rue Saint-Honoré 75001 Paris
T. 01 40 15 80 00
Acceo, accessibilité téléphonique aux personnes sourdes et malentendantes
  • Contact us
  • Foire aux questions
  • Press
Follow us
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • youtube Youtube
  • Soundcloud
  • Linkedin
  • Flux Flux de dépêches

Les musées en France

  • The museums of France
  • The policies of museums in France
  • Collections of museums in France

Pour les professionnels

  • Build a museum
  • Preserve and manage collections
  • Making collections accessible to the public
  • Network
  • Assurer la sécurité et la sûreté
  • Foire aux questions pour les professionnels des musées de France

Training and careers in museums

  • Les métiers des musées
  • Educational and research institutions
  • The training offer of the French Museum Service

News

  • Blog Joconde
  • Digital Collections Dissemination Office Newsletter
  • public service.fr
  • government.fr
  • legifrance.gouv.fr
  • more.transformation.gouv.fr
  • data.culture.gouv.fr
  • data.gouv.fr
  • Plan du site
  • Disclaimers
  • Contact us
  • Accessibility: partially compliant
  • Personal data and cookies
  • © Ministère de la Culture